Mercedes kondigt nieuwe aandrijflijnversies aan voor de nieuwe Mercedes GLC: drie PHEV-modellen en een topdiesel naast de drie milde hybride reeds beschikbare versies.
Onder het motto “Elektrischer dan ooit” breidt Mercedes het aantal beschikbare PHEV-modellen voor de nieuwe Mercedes GLC SUV uit. Zo kunnen klanten kiezen tussen twee benzineversies van de PHEV, vergeleken met slechts één in de vorige generatie. Naast de GLE 300 e 4Matic wordt nu ook de Mercedes GLC 400 e 4Matic aangeboden. Beide zijn al te bestellen. Prijzen voor de GLC 300 e 4Matic beginnen vanaf 71.471,40 euro en de GLC 400 e 4Matic vanaf 74.922,40 euro.
Vanaf voorjaar 2023 is het ook mogelijk om de diesel PHEV uitvoering GLC 300 de 4Matic te bestellen.
Alle PHEV-modellen hebben ten opzichte van de oude generatie een accu gekregen met een veel grotere capaciteit van 31,2 kWh ten opzichte van 13,5 kWh voorheen. Dit betekent dat de elektrische actieradius tot 130 km bedraagt, afhankelijk van de versie, vergeleken met 45 km voorheen. De nieuwe Mercedes GLC kan worden opgeladen bij zowel AC-stations tot 11 kW als DC-stations tot 60 kW, net als andere PHEV-modellen van Mercedes. Mercedes is momenteel de enige fabrikant die opladen bij DC-stations aanbiedt voor de PHEV-modellen, dus de 31,2 kWh-batterij kan in slechts 30 minuten worden opgeladen.
Alle PHEV-versies beschikken over een krachtigere elektromotor, 136 PK ten opzichte van 122 PK voorheen, terwijl het maximumkoppel onveranderd blijft op 440 Nm. Topversie GLC 400 e 4Matic ontwikkelt 381 PK en 650 Nm en de GLC 300 de 4Matic diesel PHEV-versie is nu krachtiger, met 335 pk en 750 Nm tegenover 306 pk en 700 Nm daarvoor. Mercedes heeft de rijprogramma’s geoptimaliseerd en de hybride modus geeft zoveel mogelijk de voorkeur aan elektrische aandrijving, wat mogelijk is dankzij de grotere elektrische actieradius. De GLC heeft ook een nieuwe offroad-modus.
Mercedes heeft ook de overgang tussen hydraulisch remmen en energierecuperatie geoptimaliseerd, afhankelijk van de rijmodus, waarbij zoveel mogelijk de voorkeur wordt gegeven aan energierecuperatie. Dit maakt vermogensrecuperatie tot 100 kW veel frequenter.
Het conventionele modellengamma wordt in december 2022 aangevuld met de topdiesel GLC 300 d 4Matic uitgerust met de 2-liter bi-turbomotor die 269 pk zal ontwikkelen, 4 pk meer dan in de C 220 d 4Matic. Dit is de krachtigste 4-cilinder diesel die ooit is gebouwd en is uitgerust met hetzelfde mild hybrid-systeem als de GLC 220 d 4Matic. De vanafprijs is 70.680,05 euro.