Vier en een half jaar na de lancering geeft Mercedes de Mercedes A-Klasse hatchback en sedan een facelift. De 1.5 liter Renault dieselmotor is vervangen door de Mercedes 2 liter motor OM654 en de handgeschakelde versnellingsbak is niet meer leverbaar. De benzinemotoren hebben een mild hybride systeem gekregen. De facelift van de Mercedes A-Klasse heeft een betere standaarduitrusting en lichte uiterlijke wijzigingen.
Zoals we enkele maanden geleden al aankondigden, heeft Mercedes besloten af te stappen van handgeschakelde versnellingsbakken. De A-Klasse was een van de laatste modellen die nog een handgeschakelde versnellingsbak gebruikten in combinatie met enkele motoren. Met de facelift van de Een klas hatch en sedan, Mercedes geeft handgeschakelde versnellingsbakken voorgoed op. Zo is de Mercedes A-Klasse alleen leverbaar met 7-traps automatische versnellingsbak (in combinatie met Renault benzinemotoren) en 8-traps automatische versnellingsbak in combinatie met Mercedes-diesel- en benzinemotoren.
1.5 liter Renault diesel van oorsprong vervangen door de OM654 Mercedes 2-liter motor
Mercedes laat ook de 1.5-liter dieselmotor van Renault-oorsprong vallen ten gunste van de 2-liter Mercedes-motor met de codenaam OM654. Dit is de oudere versie van de 2-liter dieselmotor met een cilinderinhoud van 1950 cmc. Ondertussen heeft Mercedes deze motor aangepast die nu de codenaam heeft OM654 M (M voor gewijzigd). De cilinderinhoud is vergroot tot 1993 cmc, de injectiedruk is verhoogd van 2500 naar 2700 bar en er is een 48V mild hybride met geïntegreerde startgenerator geïntroduceerd.
Maar de 48V mild hybrid is niet beschikbaar op de OM 654, dus alleen de benzinemotoren van de nieuwe Mercedes A-Klasse facelift krijgen een mild hybrid systeem op 48V met een geïntegreerde startgenerator die de verbrandingsmotor ondersteunt met 10 kW (14 pk) bij het starten en wanneer u accelereert. Hetzelfde 48V mild hybride systeem is beschikbaar voor de Mercedes-AMG A 35 4Matic.
Tegelijkertijd heeft de PHEV-versie een elektromotor met een verhoogd vermogen van 75 naar 80 kW, maar het totale vermogen van het systeem blijft onveranderd op 218 pk. De 15,6 kWh-accu kan standaard worden opgeladen met 3,7 kW AC en optioneel met 11 kW AC in plaats van 7 kW voorheen. De klanten hebben ook de mogelijkheid om hun A-Klasse op te laden bij DC-stations met maximaal 22 kW, waarbij de batterij in slechts 25 minuten van 10 naar 80% is opgeladen.
Kleine ontwerpwijzigingen
De nieuwe Mercedes A-Klasse heeft een opnieuw ontworpen radiatorrooster en bumper en de motorkap wordt bekroond door twee krachtuitstulpingen. Ook de achterdiffusor is nieuw en de achterlichten hebben standaard LED’s, terwijl LED-koplampen standaard zijn uit de Progressive-lijn.
Het interieur is grotendeels ongewijzigd gebleven met de vermelding dat multimediasysteem 10,25-inch scherm nu standaard is in plaats van de 7-inch voor de facelift. Optioneel verkrijgbaar zoals voorheen zijn de twee 10,25-inch schermen verborgen onder hetzelfde glazen paneel die één extra breed scherm lijken te vormen.
De A-Klasse neemt van andere Mercedes-modellen de nieuw ontworpen weergavestijlen over voor de digitale on-board displays (Classic, Sporty, Discreet) gecombineerd met drie modi (Navigatie, Assistentie, Service) en zeven kleurenwerelden.
Betere standaarduitrusting, extra’s geconcentreerd in pakketten
De Progressive-lijn is verkrijgbaar in drie interieurkleuren: zwart, een luxueus ogende beige en het nieuwe, zeitgeisty saliegrijs. Een nieuw sierelement in donkere koolstofvezellook verfraait zowel het instrumentenpaneel als de deuren van deze modellen. De AMG Line is afgewerkt met glanzend geborsteld aluminium en rode contrastsiernaden op de ARTICO/MICROCUT-stoelen. Het vernieuwde stuur van de huidige generatie stuurwielen, standaard uitgevoerd in nappaleder, is compact en past bij het hightech karakter van de opnieuw ontworpen middenconsole.
De standaarduitrusting is verbeterd en omvat nu een achteruitrijcamera, het USB-pakket of het stuurwiel in nappaleder. Van de Progressive line-up worden ledkoplampen, een stoel met lendensteun, het Parkeerpakket en het Spiegelpakket standaard aangeboden.
Bovendien heeft Mercedes, volgens de nieuwe modelconfiguratiestrategie, de lijst met opties verkleind en in een paar pakketten gegroepeerd.