Onze collega’s van auto motor und sport hebben voor het eerst met de nieuwe Mercedes GLC gereden en we presenteren hun rij-indrukken.
Mercedes heeft sinds 2008 2,6 miljoen GLK- en GLC-modellen verkocht. Hoewel de focus van Mercedes ligt op elektromobiliteit, is de ontwikkeling van een nieuwe generatie GLC een cruciaal moment, aangezien dit een van de best verkochte modellen in het Mercedes-gamma van de afgelopen jaren is. Voorlopig is de nieuwe generatie, met de codenaam X254, leverbaar met mild hybride benzine- en dieselmotoren en twee benzine-PHEV-versies. Met een motorengamma dat traditionele versies omvat, is de nieuwe Mercedes GLC niet bedoeld als een radicaal model, maar om een brede massa klanten tevreden te stellen.
Net als de oude generatie maakt de nieuwe GLC indruk met zijn rijcomfort. Met de op de testauto aanwezige luchtvering zweeft de GLC geruisloos over de meeste hobbels. Met de optionele akoestisch geïsoleerde ramen is de nieuwe Mercedes GLC extreem stil. De automatische 9-versnellingsbak schakelt soepel en snel en harmonieert perfect met de 2-liter dieselmotor van de GLC 220 d, die een krachtig koppel levert tussen 1800 en 4000 tpm. Hoewel de dieselmotor verfijnd is, kan hij zijn werkingsprincipe niet volledig verbergen, maar het geluidsniveau is niet storender dan benzinemotoren die bij hoge belasting nog beter hoorbaar zijn. Benzinemotoren zijn ook iets langzamer onder 2500 tpm. Hoewel ze een hoger maximaal vermogen hebben, bieden ze niet hetzelfde vertrouwen vanwege het maximale koppel dat beschikbaar is bij hogere toerentallen en het hogere geluid bij hogere toerentallen.
Drie milde hybriden en twee PHEV’s bij de start
De Mercedes GLC debuteert met twee mild hybride benzinemotoren GLC 200 (204 pk) en GLC 300 (258 pk) en een diesel GLC 220 d (197 pk). Enkele dagen geleden zijn ook de bestellingen gestart voor de twee Plug-In Hybrid benzinemotoren GLC 300 e (313 pk) en GLC 400 e (381 pk). In december volgt de topdiesel met 269 pk en volgend voorjaar de Plug-In Hybrid diesel met 335 pk.
Alle PHEV-versies hebben een 31,2 kWh-batterij onder de koffervloer die een uitzonderlijk elektrisch rijbereik van 112 tot 130 km biedt volgens WLTP en de mogelijkheid om te laden bij DC-snellaadstations tot 60 kW.
De nieuwe generatie is 60 mm langer en weegt afhankelijk van de uitvoering ongeveer 150 kg meer. Het extra vermogen en koppel zijn daarom welkom en helpen als je een caravan wilt trekken (trekgewicht 2500 kg voor diesel, 2000 kg voor PHEV en 2400 kg voor benzine). Ook is het nieuwe trailerstuursysteem gekoppeld aan het navigatiesysteem dat, afhankelijk van de grootte en het gewicht van de trailer, bij het plannen van de route rekening houdt met hellingen en bochtenradius.
Wendbare besturing en praktisch offroad-pakket
De nieuwe Mercedes GLC wordt geleverd met variabele stuurhulp die ontspannen is rond de middenpositie, maar directer wordt vanuit een stuurhoek van 45 graden. Optionele integrale besturing die de achterwielen in een hoek van 4,5 graden draait in de tegenovergestelde of dezelfde richting als de voorwielen, afhankelijk van de snelheid, vermindert de stuurdiameter met 0,9 meter tot 10,9 meter. In de Sport-modus vermindert de luchtvering de carrosserie aanzienlijk en zorgt samen met de dynamische besturing voor een wendbaar rijgedrag, hoewel het ESP-systeem in de eerste plaats is afgesteld op veiligheid in plaats van op geaccentueerde dynamiek.
Een offroad-pakket biedt 20 mm meer bodemvrijheid en extra bodembescherming. De Mercedes GLC is geen echte offroader omdat hij geen vergrendelbare differentiëlen of reductor heeft, maar de offroad-modus van het ESP-systeem geeft goede grip op ruwe wegen. De luchtvering verhoogt de bodemvrijheid met maximaal 50 mm en bij afdalingen is er een hulpsysteem om de snelheid constant te houden. Nieuw is de 360 graden camera die onder de auto kan kijken. Het is een systeem vergelijkbaar met dat van Land Rover, waarbij de bestuurder onder de auto kan zien, maar ook de positie van de voorwielen.
Goede ergonomie, maar kwaliteit van materialen lijdt op sommige gebieden
De stoelen bieden krachtige zijdelingse steun en het dashboard is bekend van de C-Klasse inclusief de kwaliteit van de materialen die niet op alle vlakken een premiummodel waardig is. In de Mercedes GLC omringt hard plastic de stuurkolom en grote vlakken op de deurvlakken. Er is ook een merkbare opening tussen de bekleding van de middenarmsteun en de plastic bekleding eronder. In plaats daarvan is de binnenruimte royaal en maakt het multimediasysteem met zijn royale portretscherm een gemakkelijke bediening mogelijk dankzij de goed gestructureerde menu’s.
De bagageruimte is 70 liter groter, de rugleuning van de achterbank kan in drie delen worden gesplitst en door de rugleuning neer te klappen ontstaat er een perfect vlak oppervlak met daaronder een royaal opbergvak.
In PHEV-versies zakt het bagagevolume naar 460 liter omdat de vloer hoger is gemonteerd door de batterij die boven de achteras is geplaatst.
Hogere prijzen maar betere standaarduitrusting
De nieuwe GLC 220 d begint bij 60.238 euro, bijna 11.000 euro meer dan de vorige generatie. Een kleine troost is dat de eerder schaarse standaarduitrusting nu completer is met MBUX multimediasysteem met navigatie, digitaal instrumentenpaneel, comfortstoelen, led-koplampen, elektrisch bedienbare achterklep maar het assistentiepakket is nog steeds optioneel evenals de luchtvering of de integrale besturing.