Het komt niet vaak voor dat 20-jarigen de wereld veranderen. De Cayenne is er in ieder geval in geslaagd om de Porsche-wereld op zijn kop te zetten. De sportwagenfabrikant had hoge verwachtingen van de “derde Porsche” – na de Boxster en 911 (type 996) – toen deze in 2002 op de markt kwam. De Cayenne werd ontworpen om nieuwe markten aan te boren en zo de toekomst van het bedrijf op lange termijn veilig te stellen.
Twintig jaar later weten we nu dat de Cayenne deze hoge verwachtingen ruimschoots heeft overtroffen. De Porsche SUV heeft mede vorm gegeven aan het toen nog jonge segment van ultrasportieve offroaders, en zijn indrukwekkende succes heeft nieuwe mogelijkheden voor de markt zelf geopend. Naast tweedeurs sportwagens is er nu ook een reeks zeer dynamische vierdeurs voertuigen om uit te kiezen: de Cayenne werd gevolgd door de Panamera, de Macan en de volledig elektrische Taycan.
Met de derde generatie die in 2017 werd gelanceerd, is de Cayenne verkrijgbaar in verschillende varianten en heeft hij zichzelf bewezen als een gezinsvriendelijke reisauto, robuuste terreinwagen en ruime sportwagen. En het kan nog zoveel meer. Alles is mogelijk. Kijk zelf maar!
Camera auto
Actiefilms zijn afhankelijk van beweging, of het nu gaat om wilde achtervolgingen, dynamische stunts of parallel rijden op hoge snelheid. En hoe adembenemender de scène is, hoe hoger de spanning. Ingenieur Anatoliy Kokush, afkomstig uit Oekraïne, ontwikkelde in de jaren tachtig het ultieme systeem voor spannende scènes als deze. De Russian Arm kan via de afstandsbediening 360 graden worden gedraaid en de camera kan in alle richtingen worden gekanteld – zelfs bij voertuigsnelheden tot 150 km/u. Het spreekt voor zich dat de Cayenne met zijn dynamische eigenschappen de ideale basis is voor deze hightech kraan. Als echte Porsche is hij niet alleen snel en wendbaar, maar biedt hij ook voldoende ruimte voor de filmploeg. Kokush ontving in 2006 een Oscar voor zijn uitvinding.
Model: Porsche Cayenne Turbo, bouwjaar 2014
Specialisatie: The Russian Arm – de op afstand bestuurbare kraanarm is vier tot ongeveer zeven meter lang en de 360 graden roterende camera wordt elektronisch gestabiliseerd om eventuele trillingen te compenseren. Totaal systeemgewicht: ongeveer 180 kg.
Zelfs toen hij bij de Amerikaanse marine zat, bleef Harrison Schoen nooit lang op één locatie hangen. En door de jaren heen was hij zelfs gewend geraakt aan krappe woonruimtes op vliegdekschepen. Met zijn militaire dienst achter de rug, kwam hij op het idee om in het voorjaar van 2021 een Cayenne om te bouwen tot stacaravan. “Ik realiseerde me hoe kort het leven is”, legt Schoen uit. “En als ik de mogelijkheid heb om in beweging te blijven en gaandeweg de kost te verdienen, moet ik het doen.” Sindsdien slaapt hij in de auto, kookt hij op een campingfornuis en baadt hij onder een op het dak gemonteerde douche. Schoen heeft sindsdien enkele van de moeilijkste tochten in het westen van de Verenigde Staten voltooid en heeft zichzelf ten doel gesteld om elk nationaal park in de VS te bezoeken. Hij documenteert zijn avonturen op zijn YouTube-kanaal Harrison Schoen en andere sociale mediaplatforms.
Model: Porsche Cayenne, bouwjaar 2008
Specialisatie: Liftkit 3 inch, 18 inch wielen met terreinbanden (33 x 12,5 inch), dakkoffer, luifel met discoverlichting, plankenbed binnenin.
Veiligheid
In 2017 leverde Porsche Cars Australia drie Cayen voor het Supercars Championship, de meest populaire Australische raceserie voor toerwagens, en toonde daarmee aan dat zelfs de grootste SUV van het merk zich thuis voelt op de renbaan. Twee voertuigen uitgerust met een 4,2-liter V8-turbodieselmotor dienden als veiligheids- en medische auto, terwijl een Cayenne Diesel Platinum Edition de rol van natuurlijk auto op zich nam.
Model: Porsche Cayenne S Diesel, bouwjaar 2017. Porsche Cayenne Diesel Platinum Edition, bouwjaar 2017
Specialisatie: Een op maat gemaakte sticker en noodverlichting op het dak helpen bij een snelle identificatie in geval van noo
De Cayenne is robuust, betrouwbaar en gezegend met vierwielaandrijving, differentieelsloten en een grote bodemvrijheid, dus waarom zou je hem niet gebruiken voor expedities? De Zuid-Afrikaanse Shane Oosthuizen had precies dit idee en was geïnteresseerd om met zijn verloofde door Afrika te rijden. De pandemie stond zijn plannen echter in de weg en daarom reden de twee de auto vanuit Oostenrijk, waar hij was omgebouwd, door Europa naar Nederland en lieten hem van daar naar Zuid-Afrika verschepen. Sindsdien zijn de Oosthuizens door hun thuisland gereden, waaronder Lesotho en Botswana. Ze hebben al zo’n 100.000 kilometer afgelegd in Afrika en Europa, en er komen nog meer avonturen aan.
Model: Porsche Cayenne Turbo, bouwjaar 2004
Specialisatie: Grotere bodemvrijheid voor de terreinbanden, imperiaal met extra tank van 40 liter, daktent en uittrekbare luifel. Een 12 volt koelkast en digitale geluidsinstallatie zorgen voor comfort.
Hartstilstand ereist onmiddellijke actie. De hulpdienst Servicio de Asistencia Municipal de Urgencia y Rescate (SAMUR) in Madrid gebruikt sinds 2015 een buitengewone ambulance die speciaal is uitgerust voor deze kritieke gevallen. De Cayenne S E-Hybrid beschikt over extracorporele membraanoxygenatie (ECMO) apparatuur die de hart- en longfunctie ondersteunt en zelfs kan overnemen, waardoor het mogelijk is om iemand met een hartaanval langer in leven te houden. Porsche Ibérica schonk de vierdeurs sportwagen voor dit wereldwijd unieke project dat is gericht op het verbeteren van medische interventies in het geval van een hartstilstand. De specifieke kenmerken van het voertuig zijn perfect geschikt voor deze toepassing: de Cayenne S E-Hybrid is snel en wendbaar en toch ruim genoeg om de nodige uitrusting te bevatten. En onder bepaalde omstandigheden kan hij zelfs elektrisch worden aangedreven in de straten van Madrid.
Model: Porsche Cayenne S E-Hybrid, bouwjaar 2015
Specialisatie: De extracorporele membraanoxygenatie (ECMO)-apparatuur was bij aflevering van het voertuig als geen ander wereldwijd en kan worden gebruikt om de bloedsomloop in het geval van een hartstilstand op peil te houden.
Info
Tekst voor het eerst gepubliceerd in het Porsche-klantenmagazine Christophorus, nr. 404.
Tekst: Thomas Ammann
Foto’s: Alexander Mauz (Delta 4×4), Filmotechnic USA, Porsche
Copyright: op alle afbeeldingen, video’s en audiobestanden die in dit artikel worden gepubliceerd, rust copyright. Gehele of gedeeltelijke reproductie is niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming van Dr. Ing. hc F. Porsche AG is niet toegestaan. Neem voor meer informatie contact op met newsroom@porsche.com.